Audi Amager

Sædeindtræk af plastikflasker

PET-flasker anvendes allerede i nogen grad til fremstilling af smykker, beklædningsgenstande, tasker og møbler. For første gang nogensinde tilbyder Audi nu blandt andet sædeindtræk fremstillet af genanvendt materiale til den nye A3. Der genanvendes i alt op til 45 1,5-liters PET-flasker til sæderne i én ny Audi A3.

Minimering af miljøpåvirkning er en af de centrale søjler i Audis virksomhedsstrategi, både når det gælder teknologi og produktionsprocesser. 4. generation af Audi A3 kan nu for første gang nogensinde fås med sædeindtræk, som er fremstillet af sekundære råstoffer. Op til 89 % af det stof, der bruges til fremstillingen, består af genanvendte PET-flasker, som gennem en kompliceret proces bliver forarbejdet til garn. Slutresultatet er stof, som både optisk og mærkbart lever op til de samme kvalitetsstandarder som klassiske stofindtræk.

Lav nyt af gammelt

Plastikflasken forsvinder ind gennem hullet i flaskeautomaten, og kunden får 1 kr. retur. Men hvad sker der så efterfølgende? For at spare plads i den lastbil, som skal transportere pantflaskerne videre, bliver plastikflaskerne presset sammen, så de ikke fylder så meget, mens de stadig er i butikken. Når så flaskerne er kommet frem til genanvendelsesanlægget, bliver de sorteret efter farve, størrelse og kvalitet. Andre typer materiale, som fx det materiale, lågene er lavet af, sorteres fra. Derefter knuses flaskerne til små flager af en kværn. Disse flager vaskes, tørres og smeltes om. Via dyser bliver massen formet til uendeligt lange plastiksnore. Når snorene er blevet afkølet, bliver de hakket over i små stykker af en maskine. Resultatet er et granulat – det såkaldte genanvendelsesmateriale – som gennem ekstrudering forarbejdes videre til tråde. Disse tråde vikles så på spoler og bliver til sidst anvendt til fremstilling af stof.

Mere end 100 PET-flasker i en A3

Der bliver genanvendt i alt op til 45 1,5-liters PET-flasker til sæderne i én ny Audi A3. Hertil kommer yderligere 62 PET-flasker, som genanvendes til bundbeklædningen i den nye Audi A3. Også andre interiørkomponenter består i højere grad end tidligere af sekundære råstoffer. Det drejer sig fx om isoleringsmateriale og dæmpningskomponenter, sidebeklædningen i bagagerummet, bagagerumsbunden og indlægsmåtterne. Målet er, at andelen af genanvendt materiale i Audis modeller skal øges markant i de kommende år, men uden at gå på kompromis med den høje kvalitet, som premiummærkets kunder er vant til.

På nuværende tidspunkt er sædeindtrækkene endnu ikke fremstillet udelukkende ved brug af genanvendeligt materiale. ”Udfordringen er det underliggende materiale, som skal forbindes med det overliggende materiale ved hjælp af lim. Dette arbejder vi også på at erstatte med genanvendeligt polyester,“ siger Ute Grönheim, som er ansvarlig for materialeudvikling på tekstilområdet hos Audi. ”Det er vores mål, at sædeindtrækket skal fremstilles udelukkende ved brug af ublandede materialer, så de kan føres tilbage til materialekredsløbet. Det mål er vi ikke langt fra at kunne indfri.” På længere sigt vil samtlige sædeindtræk i alle modelrækker være fremstillet af genanvendelsesmateriale.

Tre sædeindtræk-design af genanvendt materiale

Til Audi A3 fås der tre forskellige stofdesign, der indeholder op til 89 % genanvendelsesmateriale. En af disse er det stålgrå stof ”Torsion” til udstyrslinjen design selection, hvor gule kontrastsyninger udgør et optisk highlight. Desuden fås stoffet ”Puls”. I S line-udstyrsvarianten er det farvekombinationen sort/sølv med klippegrå kontrastsyninger, og på et senere tidspunkt følger farvekombinationen sort/rød med røde kontrastsyninger. I de respektive udstyrslinjer udgør disse design basissortimentet og er kombineret med sidestykker af kunstlæder.

Audi A3 i Danmark

Audi A3 Sportback præsenteres på dette års Geneve Motor Show i starten af marts, og A3 Sportback introduceres i Danmark inden sommeren.

På Audi MediaTV kan du se en video om fremstilling af PET-materiale (sitet opdateres med samme video på engelsk snarest).

Der tages forbehold for ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk