Audi Amager

Audi viser endnu en elbil – Q4 e-tron concept

For 1 år siden fik den første serieproducerede Audi med 100% elektrisk drivlinje, Audi e-tron, sin debut på Genéve Motor Show, selvom den stadig var dækket af camouflage-folie. På dette års Genéve biludstilling præsenterer Audi en forløber for endnu en rent eldrevet bil: Audi Q4 e-tron concept, der er en kompakt SUV med tydeligt slægtskab med Audi e-tron. Den serieproducerede version af Audi Q4 e-tron concept præsenteres i slutningen af 2020.

To elmotorer leverer en systemydelse på 225 kW (306 hk) i Q4 e-tron concept. I konceptbilen – som det er typisk for Audi – overføres ydelsen fra drivlinjen til vejbanen med quattro firehjulstræk. Takket være et optimalt vejgreb klarer den 0 til 100 km/t på kun 6,3 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 180 km/t. Et stort batteri med en kapacitet på 82 kWh optager næsten al pladsen i bilens bund mellem akslerne, og rækkevidden på over 450 km (i henhold til WLTP-standarden) sætter nye standarder i klassen. Teknikken i Q4 e-tron concept kommer fra den modulopbyggede elektrificeringsplatform (MEB), som fremover vil være at finde i en lang række elbiler fra Volkswagen koncernen lige fra den kompakte klasse til den øvre mellemklasse.

Audi Q4 e-tron concept er en forløber for den femte serieproducerede elbil, som Audi kommer til at lancere frem mod udgangen af 2020. Salget af Audi e-tron er allerede i gang, og de første udleveringer til kunder vil finde sted her i marts 2019. Ligeledes i år følger præsentationen af Audi e-tron Sportback, og i Kina sættes der gang i produktionen af Audi Q2L e-tron, som er udviklet til det lokale marked der. I anden halvdel af 2020 er det planlagt at lancere den serieproducerede version af den firedørs, højtydende coupé Audi e-tron GT, som produceres af Audi Sport GmbH, og sideløbende hermed er det planen at introducereden serieproducerede version af den kompakte Audi Q4 e-tron. Med dette modeludvalg kommer Audi knapt 2 år efter lanceringen af den første elbil til at dække mange af de vigtige markedssegmenter med rent eldrevne modeller.

Kompakt udvendig, kæmpestor indvendig

Med en længde på 4,59 m, en bredde på 1,90 m og en højde på 1,61 m placerer Audi Q4 e-tron concept sig med sine mål i den øverste tredjedel af den kompakte klasse. Dens akselafstand på 2,77 m gør til gengæld, at den mindst skal placeres en klasse højere, når det gælder pladsforhold i kabinen. Da der heller ikke er nogen kardantunnel, byder Q4 e-tron concept på uanede mængder plads, især når det gælder benpladsen både foran og bagi.

Bl.a. loftbeklædningen og instrumentpanelet er betrukket med mikrofibertekstiler, og bæredygtighed har ikke kun højeste prioritet i forbindelse med den elektriske drivlinje i Audi Q4 e-tron concept. Eksempelvis er bundbeklædningen fremstillet af genbrugsmaterialer.

En nyhed er det store head-up-display med augmented reality-funktion. Det kan spejle vigtige grafiske informationer – fx retningspile, når man skal dreje – direkte ind i vejens forløb. På rattets eger er der betjeningsfelter udført som touch-elementer, der kan benyttes til at vælge funktioner, som man ofte bruger. Centralt placeret over midterkonsollen sidder der en 12,3” stor touchscreen til visning og betjening af infotainment og bilens funktioner. Den er drejet let mod føreren for at gøre betjeningen nemmere. Under den sidder der et knappanel til styring af klimaanlægget. Selve midterkonsollen er udført som et rummeligt opbevaringsrum inklusive oplader til mobiltelefonen, da der ikke skal være plads til gearstang eller håndbremse. I stedet er der – også som afdækning til den forreste del af konsollen – en eksklusivt udført, vandret flade med integrerede knapper til valg af køreindstilling.

Helt tydeligt en Audi, helt tydeligt en e-tron

Singleframe-grillen med de fire ringe identificerer ved første blik Q4 e-tron concept som en Audi og senest ved andet blik som en eldrevet Audi e-tron-model. For ligesom den første serieproducerede Audi med elektrisk drivlinje har den nye konceptbil også et struktureret og lukket område inde i den brede, næsten lodret stående ottekantede ramme i stedet for en klassisk kølergrill. Lufttilførslen foregår gennem store indtag under de to LED-Matrix-forlygter helt ned til frontskørtet.

En anden karakteristisk detalje for Audi er de markant udformede skærme ved alle fire hjul – et klassisk Audi designkendetegn. Til gengæld er fremhævelsen af panelområdet mellem akslerne, hvor batteriet og dermed kraftcentret i SUV’en befinder sig, en typisk e-tron-detalje. På bagenden af Audi Q4 e-tron concept lægger man mærke til det brede lysbånd, som forbinder de to lygteenheder og også er en henvisning til Audi e-tron. Det gælder også det indre i lygterne, hvor LED-segmenternes markante pileform ligeledes viderefører et element fra bilens storebror.

Karrosseriets lak er en i dobbelt forstand bæredygtig innovation udført i farven Solar Sky, som er en blå tone, der skifter alt efter lysindfaldet. Farven er udviklet specielt til Audi Q4 e-tron concept og er miljøvenligt produceret. Farven reflekterer effektivt en del af sollyset tæt på det infrarøde spektrum, hvilket giver en markant reduceret opvarmning af karrosseriets overflade og kabinen. På denne måde reduceres energibehovet til klimaanlægget, da det skal afkøle passagerkabinen væsentligt mindre på varme dage, og det betyder igen en forbedring af rækkevidden og det globale CO2-regnskab for Q4 e-tron concept.

Effektiv drivlinje og undervogn

Den modulopbyggede elektrificeringsplatform omfatter en bred portefølje af drivlinjevarianter og ydelsestrin, og i Audi Q4 e-tron concept findes performance-versionen af den elektriske drivlinje. Q4 er en quattro med en elmotor på både for- og bagakslen, og der er ingen mekanisk forbindelse mellem akslerne, men i stedet en elektronisk styring, der sørger for den optimale koordination af momentfordelingen i løbet af brøkdele af et sekund. På den måde leverer den elektriske SUV optimalt vejgreb under alle vejrforhold og på alle slags underlag.

For at opnå den højest mulige virkningsgrad anvender Audi Q4 e-tron concept i de fleste tilfælde primært den bageste elmotor, som er en permanent aktiv synkronmotor. Trækkraften sendes primært til baghjulene af hensyn til effektiviteten, men hvis førerens tråd på speederen kræver mere ydelse, end den bageste elmotor kan levere, sender det elektriske firehjulstræk kraften i retning af forakslen ved hjælp af den forreste asynkronmotor. Dette sker også forudseende, før der på glat vej eller ved hurtig kørsel gennem sving opstår hjulspind, eller før bilen under- eller overstyrer.

Elmotoren på bagakslen yder 150 kW (204 hk) og leverer et drejningsmoment på 310 Nm, mens frontmotoren forsyner forhjulene med op til 75 kW (102 hk) og 150 Nm. Systemydelsen ligger på 225 kW (306 hk). Batteriet i bilens bund kan lagre 82 kWh, og det giver mulighed for en rækkevidde på over 450 km i henhold til WLTP-standarden. Batteriet oplades med maksimalt 125 kW, og så tager det ikke meget mere end 30 min. at nå op på 80 % af den samlede kapacitet igen.

Opskriften på den lange rækkevidde omfatter dog langt mere end blot et batteri med en stor kapacitet, for ligesom familiens første medlem, Audi e-tron, har Audi Q4 e-tron concept også mange innovationer til at optimere effektiviteten. Det begynder med karrosseriets lave luftmodstand – dets cW-værdi ligger på 0,28 – og en gennemtænkt rekuperationsstrategi, der gør, at den kompakte SUV udnytter alle muligheder for optimering af rækkevidden. Den avancerede termostyring til drivlinje og batteri, blandt andet med en CO2-varmepumpe, bidrager også hertil.

Sportslige og præcise køreegenskaber

En afgørende faktor for den sportslige karakter og tværdynamik er den lave og centrale placering af drivlinjekomponenterne. Højvoltsbatterisystemet er tilpasset optimalt til Audi Q4 e-trons mål og er placeret som en flad og bred blok under kabinen mellem akslerne. Batterisystemet vejer 510 kg, og dermed ligger tyngdepunktet for Audi Q4 e-tron concept på ca. samme niveau som en Limousine-model med konventionel drivlinje. Fordelingen af akseltrykket er med næsten 50:50 optimalt. Forhjulene på Q4 e-tron concept er monteret på en McPherson-aksel med adaptive støddæmpere, og bagpå er der en multilink-aksel med separat placerede fjedre og støddæmpere, hvor sidstnævnte også er adaptive.

Den modulopbyggede elektrificeringsplatform MEB

Modulopbyggede langsgående (MLB) og tværgående (MQB) platforme til udviklingen af biler er i Audi og Volkswagen koncernen ensbetydende med succeshistorier i alle segmenter. De hidtidige platforme har dog overvejende været konstrueret til anvendelsen af forbrændingsmotorer. Det er anderledes og nyt med den modulopbyggede elektrificeringsplatform, der er blevet udviklet målrettet og udelukkende til eldrevne biler. Aksler, drivlinjer, akselafstande og samspillet mellem alle komponenter er udelukkende udvalgt og tilpasset til elektrisk mobilitet. Placeringen af de store batterienheder og deres geometri kan optimeres, uden at det går ud over andre drivlinjekoncepter, som i forbindelse med MLB og MQB hele tiden skal tages med i ligningen.

Samtidig giver MEB mulighed for at opnå synergier på tværs af mærker ved i fællesskab at udvikle den bedste tilgængelige teknologi og anvende den i mange forskellige typer elbiler. Dermed gør MEB det ikke mindst muligt at hjælpe den elektriske mobilitet til et gennembrud i det prisfølsomme kompakte segment.

Elbilsoffensiv med 12 rent eldrevne modeller frem til 2025

Med verdenspremieren på den eldrevne SUV Audi e-tron i september 2018 startede mærket med de fire ringe sin elbilsoffensiv. Frem mod 2025 vil Audi tilbyde 12 modeller med rent elektrisk drivlinje på de vigtigste markeder verden over, og ca. en tredjedel af koncernens salg vil være elektrificerede modeller. SUV’erne i denne portefølje omfatter blandt andet e-tron og fra 2019 også e-tron Sportback. Derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback. 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk