Audi Amager

Audi SQ2 er en kompakt SUV med muskler

Audi præsenterede for første gang SQ2, der er den nye topmodel i Q2-familien, på Paris Motor Show 2018, og nu er de tekniske data blevet officielle. Audi SQ2 yder 300 hk, hvilket er nok til en sprint fra 0 til 100 km/t på 4,8 sek. og takket være quattro-firehjulstrækket og S-sportsundervognen overføres kraften optimalt til vejbanen.

 

0-100 km/t på 4,8 sek.
Det centrale element i en Audi S-model er motoren – i SQ2 er 2.0 TFSI-motoren i topform. Den yder 300 hk og leverer et konstant drejningsmoment på 400 Nm i det brede område mellem 2.000 og 5.200 omdr./min. Dermed overgår motoren, som er udviklet af Audis ingeniører og fremstilles på fabrikken i Gyor, alle rivaler i segmentet. Det samme gælder for den sportslige SUV's præstationer: Sprinten fra 0 til 100 km/t varer 4,8 sek., og tophastigheden er begrænset til 250 km/t.

Den firecylindrede TFSI-motor i Audi SQ2 er en stærk motor, som henter sine kræfter fra en slagvolumen på 1.984 cm3. Den reagerer spontant op til omdrejningstalsgrænsen ved 6.500 omdr./min. I indstillingen dynamic i køredynamiksystemet Audi drive select har den en endnu mere skarp respons, og især ved dynamisk kørsel udvikler motoren en særligt dyb brummen. 2.0 TFSI-motoren vejer kun ca. 150 kg – det er både en fordel for Audi SQ2's samlede vægt og for fordelingen af akseltrykket.

En lang række hightech-features skærper profilen for den kraftige firecylindrede motor. For at optimere påfyldning og speederrespons kan ind- og udstødningsknastakslen indstilles. På udstødningssiden aktiverer Audi valvelift system (AVS) ventilernes slaglængde i to trin alt efter behov. Det nedsætter skylletab i forbrændingskammeret og giver særligt i det nederste omdrejningsområde en optimal tilstrømning af udstødning til turboladeren. Fordelene er en adræt respons og et endnu højere drejningsmoment. Turboladeren er styret af en hurtigt og præcist arbejdende elektrisk overtryksventil, og den opbygger sit ladetryk på maksimalt 1,4 bar (relativt) meget dynamisk. Denne motorstyring øger effektiviteten og reducerer forbruget især ved dellastdrift.

I forbindelse med 2.0 TFSI-motoren er der også stort fokus på effektiviteten. To elektrisk drevne dreje-skyde-elementer, som er sammenfattet i ét modul, styrer kølevæskestrømningerne. En anden primær komponent i termostyringen er udstødningsmanifolden, som er integreret i topstykket, og som bidrager kraftigt til den hurtige varmkøring.

Målrettede tiltag på mange komponenter øger styrken og sænker den indre friktion. Den regulerede oliepumpe har kun brug for en lille mængde drivenergi. I dellastområdet afbryder motorstyringen den direkte benzinindsprøjtning FSI. I stedet sker der en indirekte indsprøjtning i indsugningstrakten, som sænker partikelemissionerne. Derudover renses udstødningen af et partikelfilter.

Stabilitet og dynamik

2.0 TFSI-motorens kræfter overføres af en 7-trins S tronic, som har en stor spredning på 8,7 mellem det første og det sidste gear. Føreren kan sætte den lynhurtigt skiftende dobbeltkoblingsgearkasse i de automatiske indstillinger D eller S eller selv skifte gear. Når køredynamiksystemet Audi drive select arbejder i efficiency-indstillingen, åbner koblingen i påløb, og den kompakte sports-SUV ruller i friløb. Start-stop-systemet standser motoren, når bilen kommer ned på en hastighed på 7 km/t.

De to koblinger til den 7-trins S tronic kører i oliebad, og en lille tandhjulspumpe med mekanisk drev forsyner dem med olie. Hvis behovet øges, tilkobles der en ekstra, elektrisk drevet pumpe. Denne effektive olieforsyning og den lille friktion for de enkelte komponenter giver en høj virkningsgrad.

Som på alle S-modeller fra Audi er firehjulstrækket quattro standard på SQ2, og det kombinerer et stærkt vejgreb med fascinerende dynamik. En hydraulisk betjent lamelkobling udgør et centralt element og fordeler momenterne kontinuerligt mellem akslerne. Hvis forhjulene mister vejgreb, kan lamelkoblingen i løbet af nogle få millisekunder overføre op til 100 % af kræfterne til bagakslen.

Den elektroniske regulering af quattro-firehjulstrækket giver køreglæde og kørselssikkerhed på topniveau. Allerede når føreren ved sportslig kørsel styrer ind i et sving, kan reguleringen overføre en del af trækkraften til bagakslen, og når man giver gas, bliver den hurtige SUV nærmest presset ind i svinget. Ved belastningsændringer giver quattro-styringen mulighed for en målrettet indstyring, og ved drifts på et underlag med lav friktion giver den maksimal kontrol og pålidelighed. Ved hurtig kørsel arbejder quattro-firehjulstrækket tæt sammen med torque vectoring, som finpudser køreegenskaberne med små bremseindgreb på de ubelastede inderste hjul i svinget.

S-sportsundervognen sænket med 20 mm

S-sportsundervognen på Audi SQ2 harmonerer optimalt med den dynamiske drivlinje. Den er mere sportsligt afstemt end det tekniske udgangspunkt og sænker karrosseriet 20 mm. Servofunktionen i den standardmonterede progressive styring har en S-specifik datalinje, og tandstangen er specielt gearet, således at udvekslingen ændres, jo mere der drejes på rattet. Det øger adrætheden ved manøvrering, ved bykørsel og i skarpe sving.

Det udvendige design er typisk for en S-model

Audi Q2 er allerede en SUV med kant, hvor den kileformede arkitektur og den præcise linjeføring, den lave kabine, det polygonale udsnit på siden og den såkaldte ”blade” på C-stolpen giver den en umiskendelig fremtoning. På S-modellen har Audi gjort det udvendige design endnu skarpere, hvor den store ottekantede singleframe-grill er inddelt af otte lodrette dobbeltlameller, mens en frontspoilerkant forbinder de yderste kanter på de to dominerende luftindtag, og dermed understreges hele bredden på den muskuløse SQ2-front. De standardmonterede LED-forlygter samt LED-baglygterne med dynamisk blinklys udstråler en karakteristisk, pileformet lyssignatur.

Også på siderne og på bagenden er der markante detaljer, som giver et særligt præg. Listerne i det nederste område på dørene har en kraftig udformning, og sidespejlhusene skinner i aluminiumsoptik. En lang tagkantspoiler sørger for tilstrækkeligt med downforce, og diffusorindsatsen omfatter fire afgangsrør. Udvalget af lakfarver omfatter standardfarven ibishvid samt som ekstraudstyr farverne vegasgul, arablå, daytonagrå, floretsølv, gletsjerhvid, koralorange, mythossort, kvantumgrå og tangorød.

Som alternativ til det standardmæssige udvendige design tilbyder Audi to forskellige pakker til SQ2. I den sorte optikpakke er singleframe-grillen, gitrene i luftindtagene og diffusoren lakeret i sort højglans. SQ2-eksteriørpakken omfatter også sidespejlhuse, blade på C-stolpen og rørhaler i sort optik. Tagkantspoileren har en særlig udformning, og på dørene er der quattro-logoer.

Det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select giver føreren mulighed for at vælge mellem profilerne auto, comfort, dynamic, efficiency og individual. De giver mulighed for at styre karakteren for styretøjet, den 7-trins S tronic og andre systemer. Via en knap kan føreren desuden skifte til en offroadindstilling for den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) eller deaktivere systemet helt.

I fælgprogrammet fra Audi og Audi Sport er der et udvalg på ti forskellige design og størrelser.
18" letmetalfælge med dæk i størrelsen 235/45 er standardudstyr, mens der som ekstraudstyr fås 19”-fælge med dæk i størrelsen 235/40 (standard i forbindelse med SQ2-eksteriørpakken). De store bremseskiver har en diameter på 340 mm foran og 310 mm bagpå. De er ekstra stabile, og deres sadler – som ekstraudstyr røde i stedet for sorte – bærer et S-logo.

Kabine med dynamisk præg

Det indvendige design viderefører den progressive, stramme linjeføring fra bilens ydre og omfatter et sportsligt præg, når det gælder farver og materialer. Loftbeklædningen, stolperne og sædeindtrækkene er som standard holdt i sort, og dekorlisten på instrumentpanelet er udført i mat børstet aluminium. Pedalerne og fodstøtten er fremstillet af ædelstål, mens de belyste panellister foran er forsynet med S-logo. Instrumenterne har grå baggrund, og viserne er hvide. Når tændingen tilsluttes, vises der S-specifikke startskærmbilleder på MMI-skærmen og på displayet i kombiinstrumentet eller Audi virtual cockpit.

Som standard er sæderne i Audi SQ2 betrukket med en kombination af læder og stof. Som ekstraudstyr fås en læder-Alcantara-kombination samt læder af typen Feinnappa. Kontrast-striber og kontrastsyninger i rød og grå samt S-logoer fuldender udbuddet. Sædeindtrækket i læder af typen Feinnappa fås ud over varianten i sort også i en tofarvet variant i sort og rød og med diamantformede syninger. Dekorlisten fås i to varianter: i rød eloxallak og i den belyste variant ”Lichtgrafik Format” (med den tifarvede ambientebelysningspakke). Af andet ekstra-udstyr kan nævnes luftdyser med røde indvendige ringe og rat med flad bund og skiftekontakter.

SQ2-interiørpakken sammenfatter tre af disse features – luftdyserne med røde ringe, de tofarvede sæder i læder af typen Feinnappa og ambientebelysningspakken inklusive dekorliste med lys. Dertil fås specielle måtter og en nøgleafdækning med SQ2-modelbetegnelse.

Audi SQ2 i Danmark

Den nye Audi SQ2 forventes til Danmark først på året i 2019. De danske priser kendes ikke endnu.