Audi Amager

Audi RS 5 – for første gang som Sportback

Audi RS 5 Sportback fejrer lige nu sin verdenspremiere på New York International Auto Show (28. marts – 9. april 2018) i en version til det amerikanske og canadiske marked. Den kombinerer design og anvendelighed i hverdagen med overlegne præstationer.

 

”Audi RS 5 Sportback er mere end en international nyhed på en biludstilling – den er et helt nyt tilbud til vores kunder. Vores progressive fortolkning af en femdørs high performance-coupé har hverken en forgængermodel eller nogle direkte konkurrenter“, siger Michael-Julius Renz, direktør for Audi Sport.

Design

Det udvendige design af den nye Audi RS 5 Sportback præges af korte overhæng og den lange, omsluttende motorhjelm med power dome, der fremhæver modellens dynamiske design. Den kraftfulde skulderlinjes karakteristiske bølgeform er et optisk highlight på high performance-coupéen. RS 5 Sportback ser særligt imponerende ud, når man betragter den skråt bagfra, hvor quattro-kanterne understreger de kraftige markeringer over hjulkasserne, som er 15 mm bredere.

På fronten viser Audi RS 5 Sportback en bred og lav singleframe-grill, massive luftindtag med RS-specifik sekskantet struktur samt en frontspoiler med quattro-logo i mat aluminium. Ud over forlygterne er der også andre designelementer i sort højglans. De gør, at RS 5 Sportback virker endnu bredere. En RS-specifik diffusorindsats, RS-udstødningssystemet med ovale afgangsrør samt en spoilerkant sørger for en sportslig afslutning på bagenden. Som standard kører RS 5 Sportback på 19”-fælge, mens der fås fælge på 20” som ekstraudstyr. Den nye Audi RS 5 Sportback kan individualiseres med optikpakkerne i sort højglans, mat aluminium og kulfiber.

Motoren

2.9 TFSI-V6-biturbomotoren leverer kraft og effektivitet. Den yder 450 hk, og dens maksimale drejningsmoment på 600 Nm er til rådighed i et bredt omdrejningsområde på 1.900 til 5.000 omdr./min. Audi RS 5 Sportback accelererer fra 0 til 60 mph på 3,9 sek. (0-100 km/t opgives først, når bilen tilbydes uden for USA) og har en tophastighed på 280 km/t (som ekstraudstyr). Biturbomotoren opbygger et ladetryk på op til 1,5 bar. Som i alle nye Audi V6- og V8-motorer er laderne monteret i en 90-graders-vinkel i cylinderrækkerne, og derfor ligger udstødningssiden indvendigt og indsugningssiden udvendigt i topstykkerne. Den konstruktion giver mulighed for en kompakt opbygning og korte gasvandringer med minimale strømningstab – 2.9 TFSI-motoren reagerer ekstremt spontant på speederbevægelser. B-cyklus-forbrændingsmetoden med central direkte indsprøjtning er med til at øge effektiviteten.

quattro firehjulstræk

Kraften fra 2.9 TFSI-motoren overføres via en sportsligt afstemt 8-trins tiptronic med optimerede gearskiftetider til det permanente firehjulstræk quattro med midterdifferentiale. Det fordeler trækkraften asymmetrisk 40:60 på akslerne – dermed er man både sikret dynamiske køreegenskaber med optimalt vejgreb samt størst mulig sikkerhed. Hvis hjulene på en af akslerne begynder at spinde, overføres størstedelen af trækkraften lynhurtigt til den anden aksel – op til 70 % til forakslen og op til 85 % til bagakslen. Sportsdifferentialet, der fås som ekstraudstyr, forskyder målrettet momenterne mellem baghjulene.

Undervogn

Femleddede konstruktioner på for- og bagakslen giver mulighed for en væsentligt øget komfort samtidig med en gennemført sportslighed. Med den standardmonterede RS-sportsundervogn ligger RS 5 Sportback 7 mm lavere end Audi S5 Sportback. Som alternativ tilbyder Audi Sport RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramikbremser og dynamisk styring med RS-specifik afstemning. Føreren kan gøre sin personlige køreoplevelse mere individuel, dynamisk eller komfortabel via det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select. RS 5 Sportback vejer 1.840 kg.

Kabine

Den eksklusive og funktionelt udstyrede kabine i den nye Audi RS 5 Sportback er holdt helt i sort og har plads til fem personer. Den sportslige karakter understreges af detaljer som RS-sportssæderne med diamantformede syninger i læder af typen Feinnappa som ekstraudstyr og RS-multifunktionssportslæderrattet med flad bund. Der er RS-logoer på sæderne, rattet, panellisterne og gearvælgeren. Specielle RS-visninger i Audi virtual cockpit giver informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kræfter. Til Audi RS 5 tilbyder Audi Sport sonomagrøn metallak som eksklusiv lakfarve.

Audi RS 5 Sportback lander i anden halvdel af 2018 i første omgang hos forhandlerne i USA og Canada. Modellen introduceres først i Europa i 2019.

Se yderligere info og billeder: https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-rs-5-sportback-9942

Disse informationer gælder udelukkende for den version af Audi RS 5 Sportback, der introduceres i USA og Canada.

_______________